Vida Gergely kritikáját közli az Irodalmi Szemle 2021. nyári duplaszáma H. Nagy Péter Karanténkultúra és járványvilág. Feljegyzések a korona idején (Budapest, Prae Kiadó, 2020) című könyvéről:
“Jó ideje nem botlott az emberiség olyan globális eseménybe, amely – globalitása ellenére – ennyire egyéni tapasztalattá volt képes válni. A 2020 elején útjára indult s ma is aktuális világjárványtól alig valaki függetleníthette magát, legyen szó családi tragédiáról, fenyegetettségérzésről vagy egyszerűen csak a pandémia kapcsán elképesztően felturbózott hírfolyamban való eligazodásról. Talán távoli az analógia, de mediális szempontból érdemes utalni a CNN hírtelevízió szerepére az iraki háború idején. Azóta képtudományi közhely lett a háborús események egyenes adása, ebben az értelemben vonható itt meg a párhuzam, azzal a kiigazítással, hogy a koronajárvány már az interneté. A Karanténkultúra és járványvilág szövegeinek keletkezése idején (2020 márciusa–júniusa), a járvány első szakaszában online közvetítések formájában strukturálták a hírportálok a vonatkozó információkat, akár egy focimeccset, s este úgy búcsúztak, hogy a közvetítést másnap folytatják. A járvány pandémiává válása felpörgette a hírfolyamot, ami elképesztő híréhséget generált, majd a sorra bekövetkező „lokális” karanténokkal, amolyan elmevírussá mutálódva, a háztartásokba is beköltözött: fénysebességgel generálta ki kultúráját. H. Nagy Péter igen helyesen jelöli ki a könyv címében a kultúrává válás folyamatának kettős felcsavarodását, még ha a „karantén kultúrája” természetesen nem választható el a „járvány világától”. A címbéli kijelölések a könyv két blokkjára (is) előreutalnak. Az első sorozatot 40, számmal és címmel ellátott (eredetileg) Facebook-poszt alkotja; a másodikban kulturális online és akusztikus felületek felkérésére készült hosszabb esszék találhatók, amelyekben H. Nagy a járvány kulturális kontextusát térképezi fel. Az első blokk írásai naplószerűen, időrendben követik a 2020 márciusa és júniusa közti karanténidőszak mediális (kulturális) történéseit, illetve természetesen azt, ahogyan ezek megjelennek egy képzett felhasználó, egy popkultúra-kutató számára. Nyelvi és műfaji hibriditás jellemző rájuk, így innovatívabbak, mint az ismerősebb talajon mozgó 2. blokk (Kulturális járványtan 1–12) szintén érdemdús szövegei. A rövid írások csavarnak egyet a naplóformán, hiszen miközben pontos keltezéssel ellátottak, egy fiktív, 2025-ben megjelenő járvány-monográfia fejezeteiként olvashatók, az alábbi cím alatt: Bekezdések egy karanténkultúráról szóló monográfiából 1–40. (A 23. oldalon azt is megtudjuk, hogy a Nap Kiadó Kaleidoszkóp könyvek c. sorozatának 43. darabja lesz.) Ezáltal termékeny feszültség jön létre a jelen idejű (le)jegyzetelés és a jövőből induló visszatekintés közt.”
Vida Gergely Járványon innen, karanténon túl című kritikája az Irodalmi Szemle oldalán olvasható teljes terjedelemben.