N. Tóth Anikó és Németh Zoltán – Irodalomtanítás a harmadik évezredben


N. Tóth Anikó és Németh Zoltán is tanulmánnyal szerepel a Sipos Lajos által szerkesztett, a Krónika Nova Kiadó gondozásában 2006-ban megjelent Irodalomtanítás a harmadik évezredben című kötetben, amely 2021. május 3-tól szabadon hozzáférhető a Magyar Elektronikus Könyvtárban – https://mek.oszk.hu/22000/22017/ N. Tóth Anikó Grendel Lajossal, Németh Zoltán Tőzsér Árpáddal foglalkozik: N. Tóth Anikó: Grendel Lajos: Csehszlovákiai magyar novella; Németh Zoltán: Az életmű mint irodalomtörténet. Tőzsér Árpád poetikái és a nyelvhasználat kérdései.

Részlet Sipos Lajos bevezetőjéből: „A 2005 szeptemberében felmenő rendszerben bevezetett Nemzeti alaptanterv jelentős változásokat eredményezhet az irodalomtanításban. Véglegesen lezárhatja azt a korszakot, melyben az irodalomról szóló ténytudás jelentette a műveltséget, amikor a műalkotás forrását, az alkotói szándékot, a szerző életrajzi vonatkozásait, az életműhöz és a világirodalmi tendenciákhoz való kapcsolódást vizsgálták a tanítási órán, azt próbálva meg »kiszűrni« az alkotásból, milyen lélektani-alkati tényezők motiválták a szerzőt, milyen korszemlélet »bontakozik ki« a szövegből. Remélhetőleg meghatározóvá válik a tanítási órán a jelenkori irodalomtudomány szemlélete, fogalomrendszere és beszédmódja, a művek befogadásában a szöveg nyitottságának az elve, s azt fogják vizsgálni-kutatni- értelmezni, milyen eljárások és konstrukciók eredménye a forma, melyek az irodalmi szöveg kristályosodási pontjai, milyen akusztikus, grammatikai, ritmikai, kompozíciós elvek segítségével írható le az alkotás, milyen formakomponensek határozzák meg a művet, miként próbálja megragadni a nyelvi kifejezés az immanencia körvonalait, hogyan érvényesül a befogadói értelemtulajdonítás, mindezen közben pedig háttérbe kerül (viszonylagossá válik) a ma még meghatározó irodalomtörténeti gondolkodás. […] Az első részben az irodalomtanítás elméleti pozícióit foglaltuk össze. A másodikban a világtapasztalatot, a tanári szerep módosulását, a belépő osztályozási rendszer alapjellegzetességeit, a szövegalkotás és szövegbefogadás új lehetőségeit vettük számba. Az ezután következő fejezetek tanulmányaiban – tudatosan vállalva az elgondolt kötet »nem homogén« voltát – egyszerre vagy egymás mellett kínáljuk fel egy-egy probléma tudományelméleti összefoglalását és a tanításra, tananyagszervezésre vonatkozó javaslatainkat.”

Irodalomtanítás a harmadik évezredben

ELSŐ RÉSZ

I. AZ IRODALOMTANÍTÁS ELMÉLETI POZÍCIÓI

Sipos Lajos: Iskolaszerkezet, irodalomfogalom, irodalomtanítás Magyarországon

Bókay Antal: Az irodalomtanítás irodalomtudományi modelljei

Kulcsár Szabó Ernő: Irodalomértésünk néhány örökletes előfeltevéséről

Sári B. László: A kontextuális megközelítések lehetőségeiről

Petőfi S. János – Benkes Zsuzsa: Az irodalomtudomány és a szövegtudományok

Orbán Gyöngyi: Az irodalomóra mint hermeneutikai szituáció

Zsolnai József: Az irodalompedagógia mint alkalmazott irodalomtudomány és alkalmazott pedagógia

II. HORIZONTOK AZ IRODALOMTANÍTÁSBAN

Gordon Győri János: Nemzetközi tendenciák az irodalomtanításban

Arató László: A tananyagkiválasztás és -elrendezés néhány lehetséges modellje

Gordon Győri János: Tanárszerepek irodalomórán

Pála Károly: Irodalomtanítás és kompetenciafejlesztés

Arató László: Szövegértés, szövegalkotás a magyarórán

III. MŰFAJ, STÍLUS, MOTÍVUM

Suhai Pál: Az alteritás kora az irodalomban

Imre László: A műfajtörténet esélyei a harmadik évezredben – iskolában és iskolán kívül

Olasz Sándor: A regényforma változásai a 20. századi magyar irodalomban

Veress Zsuzsa: Az úr ölében / Az isten balján. Mikszáth Kálmán: A jó palócok (1882) – Bodor Ádám: Sinistra körzet (1992)

Czimer Györgyi: Szerepkonstrukciók dekonstruálása. Kérdések és válaszok az Esti Kornél énekében

Tolcsvai Nagy Gábor: A metafora alakulástörténete a magyar lírai modernségben

Vilcsek Béla: Szabadvers(szabad vers)-tipológia napjaink irodalmában

Eisemann György: Nemzeti sztereotípiák mint történelmi allegóriák a romantikus és a modern magyar lírában

Fried István: Meghatározók és meghatározottak. Az Osztrák-Magyar Monarchia szövegisége

Fenyő D. György: Egy fabula – öt szüzsé. Kolhaas-történetek

Gyeskó Ágnes: A csavargó alakja az irodalomban – egy toposz vizsgálata

Vasy Géza: A művész és a clown. Kormos István: Szegény Yorick

Tarján Tamás: A cirkusz (jel)világa a közelmúlt magyar irodalmának motivikájában

MÁSODIK RÉSZ

I. PÁLYAKÉPEK

Margócsy István: Petőfi és a romantika

Szabolcsi János: Petőfi-problémák a középiskolában

Nyilasy Balázs: Arany János költészete

Fűzfa Balázs: Kommunikáció, erotika és magatartás-szimbólumok Arany János néhány balladájában

Gintli Tibor: Ady Endre

Gintli Tibor: Ady újraolvasásának lehetőségei az oktatásban

Sipos Lajos: Babits Mihály

Jobbágyné András Katalin: A pályaképet összefoglaló óra

Olasz Sándor: Kosztolányi Dezső

Szegedy-Maszák Mihály: Kosztolányi: A cseh trombitás – kései művek előképe

Gordon Győri János: Kosztolányi Dezső tanítása a középiskolában (Javaslat)

Tverdota György: József Attila

N. Horváth Béla: Az analitikus óda

II. PORTRÉK

Hargittay Emil: Az Egy katonaének mint az eszményítés verse

Debreczeni Attila: Csokonai Vitéz Mihály: A Magánossághoz

Bécsy Ágnes: Berzsenyi Dániel: A közelítő tél

Arató László: Kölcsey Ferenc: Hymnus

Mohácsy Károly: Vörösmarty Mihály Szózat című költeményének tanítása különböző korosztályú diákoknak

Eisemann György: Anekdoták és különcök. (Beszterce ostroma, A sipsirica)

Angyalosi Gergely-Forgács Anna: Megjegyzések Móricz novellisztikájáról – A Barbárok

Rónay László: Márai Sándor: Szindbád hazamegy

Kulcsár Szabó Ernő: A „szerelmi” líra vége. „Igazságosság” és az intimitás kódolása a késő modern költészetben – Szabó Lőrinc: Semmiért Egészen

Szegedy-Maszák Mihály: Radnóti Miklós és a holokauszt irodalma

Kenyeres Zoltán: Weöres Sándor: Istar pokoljárása

Radnóti Sándor: Pilinszky János: A szerelem sivataga

Fűzfa Balázs: Ottlik Géza Iskola a határon című regényének modernségjegyei, idő- és térpoétikája

III. LÁTÁSMÓDOK

Kovács Sándor Iván: Az író Zrínyi Miklós és a magyar irodalom

Csíkvári Gábor Az arany ember. Az értelmezés lehetőségei

Bezeczky Gábor: A Szindbád ifjúsága mint műfajtörténeti probléma

Kecskés András: Kassák Lajos: A ló meghal a madarak kirepülnek

Cs. Varga István: Az emberi értékkapcsolatok regénytragédiája: Németh László: Iszony

Nyiri János: Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról

Görömbei András: Ki viszi át a Szerelmet

Tarján Tamás: Örkény István: Tóték

Honti Mária: A „szó és szótlanság” költője – Nemes Nagy Ágnes verseiről

Szabó B. István: Mészöly Miklós: Saulus

IV. KORTÁRS IRODALOM

Bednanics Gábor: A történő elbeszélés

Görömbei András: Kányádi Sándor: Krónikás ének

B. Gáspár Judit: „…Paradoxon vagy önmagad szemében…”. Nádas Péter Egy családregény vége című művének lélektani elemzése

Tarján Tamás: Tandori Dezső: Hommage

Tarján Tamás: Spiró György: Csirkefej

N. Tóth Anikó: Grendel Lajos: Csehszlovákiai magyar novella

Márton János: „Harmonia Caelestis”: Esterházy Péter tanítása

Németh Zoltán: Az életmű mint irodalomtörténet. Tőzsér Árpád poetikái és a nyelvhasználat kérdései

Fűzfa Balázs: Létezni részben, egészben. Nagy Gáspár és Parti Nagy Lajos egy-egy verseskötetének összehasonlító értelmezése

Schein Gábor: Lefordíthatatlan szójátékok. Várady Szabolcs költészetéről

Dérczy Péter: Vallomás a mindenségről és az irodalomelméletről. Orbán Ottó: Vojtina recepcióesztétikája

V. VILÁGIRODALOM

Rajhona Flóra: Az antik irodalom világképe

Márton János: A Biblia tanítása a 9. évfolyamon

Horváth Géza: Johann Wolfgang von Goethe: Az ifjú Werther szenvedései. A menekülés dimenziói

Péter Ágnes: Byron, Shelley, Keats

Balassa Péter: A regényforma változásai a 19. századi francia irodalomban. Flabuert Bovaryné című regényének értelmezése

Kroó Katalin: Bűn és bűnhődés – Gogol, Dosztojevszkij (Tolsztoj)

Spira Veronika: Bulgakov: A Mester és Margarita

Fűzfa Balázs: Az irodalmi posztmodernség kezdetei. Borges, Márquez, Hrabal

VI. SZÍNHÁZ- ÉS DRÁMATÖRTÉNET

Bécsy Tamás: Drámatípusok. A konfliktusos dráma modellje: Szophoklész Antigonéja és Shakespeare Hamletje

Bíró Ferenc: A Bánk bánról

Görömbei Andrásné: Madách művének belső ellentmondásai a tanításban

Bécsy Tamás: Beckett: Godot-ra várva

Imre Zoltán: Szöveg és előadás néhány lehetséges kapcsolata a kortárs magyar színházban

VII. AZ IRODALOM HATÁRTERÜLETEI

Tverdota György: Irodalmi kultusz

Praznovszky Mihály: Kéziratok, hasonmások (az irodalomórán)

Hubert Ildikó: Régi szövegek az irodalomórán

Bárczi Ildikó: Eredeti szöveg és műfordítás: Janus Pannonius

Eck Júlia: Szövegbefogadás, szövegelemzés a kreatív dráma eszközeivel

Gelencsér Gábor: Átmeneti idők. Huszárik Szindbádja

Fenyő D. György: Sorstalanság – egy regény és egy film

Domonkos Péter: Irodalom és filozófia

Arató László: A populáris regiszter az irodalomtanításban

Lackfi János: Kreatív írás avagy az irodalom mint mesterség

VIII. REGIONÁLIS KULTÚRA

Forgács Anna-Horváth Zsuzsanna: A regionális kultúra tanításáról

Bokányi Péter: A nyugat-pannon irodalmi régió

Csiszár Edit: Endrődi Sándor Alsóörsön

N. Horváth Béla: Regionalizmus – kultúra. Baka István – Szekszárd

A kötet a Magyar Elektronikus Könyvtárban – https://mek.oszk.hu/22000/22017/

Letölthető PDF fájlban – https://mek.oszk.hu/22000/22017/22017.pdf