Hidas Judittal és Tallér Edinával beszélgetett Gáspár-Singer Anna a nők helyzetéről a kortárs magyar irodalomban:
“Megnyilvánulhatnak-e a női szerzők fontos társadalmi-kulturális kérdésekben? Vagy vannak ezzel kapcsolatos tabuk? Milyen esélyeik vannak egy olyan intézményrendszerben, ahol ma is jelen van a diszkrimináció? A Szépírók Társaságán belül tavaly megalakult Női Érdekvédelmi Fórum, a SZÍN legfontosabb célja a problémák megfogalmazásán túl elősegíteni a nők érdekvédelmét és esélyegyenlőségét. A nemrég nagy port kavart „Tóth Krisztina-ügy” kapcsán a SZÍN munkacsoportjának tagjait, Hidas Juditot és Tallér Edinát kérdeztük a női szerzők helyzetéről, illetve arról, vajon formálható-e az irodalmi kánon.
Tóth Krisztina Jókai Az arany emberével és Szabó Magda Bárány Boldizsárával kapcsolatos kijelentésén – mely szerint problémás nőábrázolásuk miatt kivenné őket a kötelező olvasmányok közül – rengetegen felháborodtak. Úgy értelmezték, az írónő „ledarálná” az említett könyveket. A SZÍN akkor szolidaritást vállalt Tóth Krisztinával, akinek durva kommentekben üzenték meg, hogy okoskodás helyett menjen el inkább kapálni. Hogy látjátok, mennyiben van köze a jelenségnek az irodalomhoz, és mennyiben a nemi szerepekhez? Van-e jelentősége annak, hogy ebben a kérdésben egy – egyébként elismert – női szerző fejtette ki a véleményét?
Tallér Edina: Nem csak az a probléma, hogy az író, aki a véleményét elmondta egy adott szakmai kérdésben, történetesen nő, és ebben a minőségében is durva támadások érték az ügy kapcsán. Az is nagyon aggasztó, hogy a jelenlegi magyar irodalmi közélet társadalmi megbecsültsége soha nem látott mélyponton van. Ma Magyarországon, ha szakmai kérdésekben nem egyezik valakinek a véleménye az általánosan elfogadottal, azonnal áthelyeződik a kérdés az úgynevezett politikai térbe. Egy normális világban azok a kultúrpolitikai, irodalompolitikai vagy nőpolitikai kérdések, amelyek Tóth Krisztina véleménye kapcsán felszínre kerülhettek, szakmai vitákat generálnának. Születhetnének a téma kapcsán vitacikkek például, ami nagyon jót tenne mindannyiunk mentális és szellemi állapotának, a vitakultúránk pallérozásáról nem is beszélve. Megjelent ugyan néhány reakció és véleménycikk az ügyben, de leginkább nem szakmai szinteken kulminálódott a feszültség. Strukturális problémának érzem, hogy „hagyjuk”, hogy szakmai kérdések, viták helyeződjenek át, dőljenek el Facebook-kommentekben, amely abszolút nem releváns, inkább kocsmákból kiszűrődő zajként értelmezhető. A SZÍN-ben folytatott munkának is nagyon fontos célja, hogy erősödjön a strukturális összetartás. A munkacsoport alig egyéves megalakulása óta egyébként már két nagyszabású szakmai konferenciát is szerveztünk, amelyek kimagasló érdeklődés mellett zajlottak. Számomra ez válasz arra, hogy mennyire szükséges és fontos a közös gondolkodás és az érdekképviselet női ügyekben.
Nektek van hiányérzetetek a női szerzők, illetőleg a női hősök tekintetében?
Hidas Judit: Fontosnak tartom, hogy újfajta női hősök szülessenek, hogy ne csak alárendelt női szereplők legyenek a magyar irodalomban, és ebben akár komoly feladatuk lehet a női íróknak is. Problémának látom, hogy sok férfi szerző munkájában a mai napig nagyon leegyszerűsítő, sőt bántó sztereotípiák jelennek meg a nőkről. Holott nem kell feltétlenül nőnek lenni ahhoz, hogy valaki képes legyen butuska, alárendelt nőcskéken kívül másfajta nőalakot is ábrázolni. Ha angolszász irodalmat olvasok, ezek a sztereotípiák már a férfi íróknál is sokkal ritkábban fordulnak elő, itthon viszont mintha még mindig ez lenne a norma. És sajnos ez visszahat a nők munkáira is. Ráadásul nem egyszer elvárásként fogalmazódik meg, hogy ne lehessen túlzottan azonosulni a női hősökkel. Ilyenkor kapja meg az író azt, hogy az éremnek két oldala van, kettőn áll a vásár stb. Ezt a kritériumot sokkal ritkábban hallom, ha egy férfi író egy férfi szempontjából mesél el egy történetet. Azt a – sokszor bántó – egyoldalúságot valahogy természetesebbnek veszik az olvasók, és értékként fogalmazzák meg az efféle őszinteséget is.
(…)
A SZÍN elsősorban női alkotókat tömörítő szervezet, de úgy tudom, vannak férfi tagjai is. Az irodalmi közegen belül mennyire lépnek működésbe a hagyományos nemi szerepek, egyenlőtlenségek? Láttok-e ennek kapcsán változást?
H.J.: Szerintem ez ugyanúgy van itt is, mint a társadalom más területein. Vannak olyan férfiak, akik érzékenyek a nemi szerepekből, egyenlőtlenségekből fakadó problémákra, vannak viszont, akik ebben csak a személyük elleni támadást látják, és rendkívül elutasítóak. Az irodalmi életben is működik tehát az a nehezítettség, hogyha a nők aktívan lépnek fel a saját érdekükben, akkor azt a másik fél sokszor agressziónak éli meg. Emiatt inkább a nőknek kell magyarázkodniuk, ha szóvá tesznek olyan helyzeteket, amik bántóak a számukra, és ebből konfliktus alakul ki. Ugyanakkor létezik a nők részéről egyfajta túlérzékenység is. Nagyon fontos egyensúlyozni és minél jobban törekedni az indulatok nélküli kommunikációra ahhoz, hogy megmaradjon a párbeszéd. Az a tapasztalatom, hogy a legtöbb férfi fél a női esélyegyenlőségről beszélni, mert tartanak a durva támadásoktól. Ez viszont nem tesz jót az együttműködésnek, és végső soron a változás ellen hat. Ezért is fontos a kölcsönös türelem.
Vannak-e más, a női szerzőket érintő problémák, amelyek megoldásra várnak?
H.J.: A női szerzőknek sokféle előítélettel kell megküzdeniük. Ha csak a Tóth Krisztinát ért megjegyzéseket nézzük, akkor az alpári sértegetéseken kívül ott van az is, hogy sok olvasó számára még mindig a férfi az író. Ezenkívül sokkal több az elvárás azzal kapcsolatban, hogy mikről és hogyan írhat egy nő. Sok nő számára problémát jelenthet, ha a saját női tapasztalatairól ír. Egyrészt nem mindig érzik eléggé fontosnak a saját élményeiket, másfelől van egyfajta elutasítás is a szakma részéről. Így viszont nehéz a saját hangot megtalálni, ami elengedhetetlen a hiteles művek megalkotásához. Ezen kívül komoly akadály az indulásnál, hogy sokakat ér szexuális zaklatás akár a mentoruk részéről, amely mindenképp visszahat a nők ambícióira. Végezetül problémának látom a szakmai fejlődési lehetőségeket is. A nők nehezebben jutnak be a főként férfiak által dominált irodalmi körökbe, sokszor későn is indulnak, ami család mellett különösen nehéz. Ezért sokféle területen igyekszünk nekik segítséget, támogatást nyújtani.”
A beszélgetés teljes szövege a Nők Lapja Café, az NLC.HU oldalán olvasható.