Késelés Villával: Pál Sándor Attila, Balázsovics Mihály és Závada Péter a hip-hop és az irodalom kapcsolatáról a Literán


A Késelés Villával sorozat részeként Pál Sándor Attila, Balázsovics Mihály és Závada Péter a hip-hop és az irodalom kapcsolatáról beszélgettek. Beszámoló és a teljes hangfelvétel a Literán olvasható és hallgatható meg.

“2023. októberében elstartolt a Késelés Villával beszélgetéssorozat soron következő, hetedik évada Bodor Emese és Bánfalvi Samu személyében új házigazdákkal. Az októberi, Hip-hop és irodalom címen meghirdetett alkalom a két műnem, irodalom és kortárs magyar hip-hop kapcsolódási pontjait igyekezett artikulálni – a meghívott vendégek (Balázsovics Mihály, előadónevén Tink, a Mulató Aztékok raptrió és a Slow Village rapformáció oszlopos tagja, a haladó szellemiségű A Hálózat nevű zenei kollektíva egyik életre hívója; Pál Sándor Attila költő; valamint Závada Péter költő, drámaíró, hajdanán pedig MC: tizennégy éves korától kezdve a zenekar megszűnéséig az Akkezdet Phiai alternatív rapcsapat tagja) társaságában. (…)

A beszélgetés körüljárta a magyar rap megszólalásának, hangjának ismérveit, érintve önnön nyugati inspirációs lehetőségeinek, valamint megszólalástechnikájának kérdését. A kilencvenes és kétezres évek magyar rapje összetett, erősen rímes megszólalásmódja kapcsán felmerült Németh Zoltán irodalomtörténész areferenciális posztmodern fogalma mint a korabeli rapszövegek közege. Régi és új, egymástól merőben eltérő rapszövegek különbségéről a meghívottak mint más funkciókkal rendelkező szövegekről gondolkoztak. „Valóban átalakult a szöveg szerepe, hiszen egy klasszikus hiphopszám 80 és 100 BPM tempó között van. A trap az 70 BPM-es, de lévén, hogy felezős és triolás, ez 140 BPM-et jelent. Arra nem tudsz 16 szótagos sorokat írni, arra 4-6 szótagos sorokat tudsz.””

,