Juhász Katalin interjúja Laczkó Sándorral, a Hancsovszky Béláról szóló film rendezőjével az Új Szóban

Juhász Katalin interjúja Laczkó Sándorral, a Hancsovszky Béláról szóló film rendezőjével az Új Szóban

Juhász Katalin készített interjút az Új Szóban Laczkó Sándorral Hancsovszky Béláról, akiről film is készül, amelynek befejezéséhez támogatókat keresnek. A készülő filmet június 5-ig lehet támogatni a donio.sk/hancsovszky oldalon, akár névtelenül is.

Hollywoodban ölni tudnának egy ilyen sztoriért, bírósági drámába oltott akciófilm készülne belőle. Tornalján viszont nem emlékeznek már Hancsovszky Bélára, aki gránátot dobott be a rendőrőrs ablakán 1945-ben, a magyarokat ért megtorlások ellen tiltakozva. A 19 éves fiút halálra ítélték. Történetét a Fórum Kisebbségtudományi Intézet filmesíti meg.

rrrLaczkó Sándor rendező még idén forgatni szeretne.    (Képarchívum)

A műfaj invesztigatív dokumentumfilm, amelyben a történészek kutatásait játékfilmes elemekkel színezik, hazai magyar színészek közreműködésével. A korhű ruhák, kellékek költségeire azonban nem elég a támogatás, ezért közösségi finanszírozásból szeretnék biztosítani ezeket. Harminc napon át bárki hozzájárulhat a film sikeréhez, amelynek rendezőjével, Laczkó Sándorral beszélgettünk.

Mióta dolgoznak ezen a témán, és mikor döntötték el, hogy nem hagyományos értelemben vett dokumentumfilmet csinálnak?

Négy évvel ezelőtt Simon Attila történész ötlete volt, hogy a felhalmozott tudásanyagot a nyilvánosság elé tárjuk, közérthető módon. Két és fél éve sikeresen pályáztunk a film előkészületeire, így be tudtuk fejezni a levéltári kutatást, és elkészült a forgatókönyv. A forma magától érthetődő volt számunkra, abból kifolyólag, hogy Tornalján ma erről senki nem tud beszélni. Egyetlen embert találtunk, aki érintett volt a történetben, akinek az édesapját a statárium ideje alatt fogva tartották, és ő gyerekként édesanyjával élelmet hordott neki. A robbantás után sok családot kiutasítottak Tornaljáról, akik pedig beköltöztek, azok nem hallhattak róla, mert a kommunizmus alatt ez tabutéma volt.

Ilyenkor lépnek színre a tényeket és összefüggéseket kutató történészek, akik szintén szerepelnek a filmben, viszont egy fiktív karakter kérdezgeti őket, egy lelkes fiatal kutató.

Ez a karakter, aki maga is alaposan belebonyolódik a történetben, nem teljesen fiktív. Egy kicsit minket, alkotókat is megtestesít. És mindazokat, akik érdeklődnek a helytörténet iránt, szeretnének többet tudni saját közösségük múltjáról. Amikor az előző filmjeinket vetítettük országszerte, rengeteg ilyen emberrel találkoztam. A játékfilmes rész inkább szubjektív szempontból mutatja be az egyéni sorsokat. Fontos tudatosítani, hogy nem értelmezhetünk mindent mai szemmel. 1945-ben, miután átvonult a front Tornalján, teljesen más volt például a gyerekek helyzete. Sok fiú apa nélkül maradt, hirtelen ők lettek a férfiak a családban. A város és környéke tele volt hátrahagyott robbanóanyagokkal, fegyverekkel, és senki nem lepődött meg azon, ha például egy csapat tizenéves fiú az erdőben puskákkal lövöldözött.”

Az interjú teljes terjedelemben az Új Szóban olvasható.