Juhász Katalin a Slovak Press Photo-sajtófotóversenyről az Új Szóban


Juhász Katalin írt a Slovak Press Photo-sajtófotóversenyről az Új Szóban:

Kilenc kategória, több mint 150 fotós öt országból, 1300-nál is több benevezett kép, ötfős nemzetközi zsűri. Ezek a Slovak Press Photo számai. A sajtófotók versenyén természetesen a járványtematika dominált, és több magyar győzelem is született. (…)

Természetesen a járvány a domináns téma. A portrésorozat kategória győztese, a magyar nevű, ám szlovák Richard Dömös egy mindannyiunk számára ismerős pillanatot örökített meg barátai, ismerősei közreműködésével, amikor a tesztelésnél feltolják az orrba azt a bizonyos pálcikát. A kisgéresi származású, Budapesten élő Asszonyi Eszter szintén díjnyertes fotósorozatát saját Covid-betegsége ihlette: a bizonytalanság, a félelem jelenik meg a képeken. A magyarországi Móricz-Sabján Simon egy szomorú szilveszteri „bulit” dokumentált, és megnyerte vele a Hétköznapi élet kategóriát. A Grand Prix, azaz a verseny abszolút fődíja pedig egy zsolnai diáké lett, aki lekörözte a profikat, amikor a szokásos tesztelésre várva teljesen véletlenül elé tárult a győztes látvány. 

Ma, amikor gyakorlatilag mindenki fotósnak tekinthető a zsebekben lapuló telefonoknak köszönhetően, ilyen csodás felvételek is születhetnek, mint Daniel Stehlík Közös felelősség című képe. Ugyanakkor a lapoknál dolgozó profik pont emiatt az állandó versenyhelyzet miatt igyekeznek jobban – ezt tőlük tudom. Sokan közülük éveken át foglalkoznak egy-egy témával, többször visszamennek a helyszínre, alaposan megismerik azokat, akiknek a történetéből fotósorozatot készítenek, végigkövetnek egy-egy megható vagy felkavaró történetet. És egy fotó gyakran többet mond száz szónál – ez a régi mondás manapság hatványozottan érvényes, hiszen vizuális világban élünk, jóval kevesebbet olvasunk, mint amennyi képpel találkozunk.”

Juhász Katalin írása teljes terjedelemben az Új Szó oldalán olvasható.